Dziecko przychodzi na Å›wiat niezdolne do samodzielnego życia. JeÂgo dalsze życie, wzrost i rozwój zależą od tego, czy opiekujÄ…ce siÄ™ nim osoby dorosÅ‚e, zwykle rodzice, zwÅ‚aszcza matka, zaspokojÄ… w peÅ‚ni jeÂgo potrzeby, ochroniÄ… przed niebezpieczeÅ„stwem, przed wszelkimi nieÂkorzystnymi czynnikami otaczajÄ…cego Å›wiata, otoczÄ… miÅ‚oÅ›ciÄ….
Mózg noworodka jest już tak rozwiniÄ™ty, że dziecko dysponuje, wprawdzie ograniczonym, lecz skutecznym zestawem sygnałów, taÂkich jak: uÅ›miech, krzyk, kontakt „oko w oko”, oraz zestawem funkcji zachowawczych, jak ssanie, przywieranie, które podtrzymuÂjÄ… czy przywracajÄ… fizyczny kontakt z opiekunkÄ… oraz sÄ… dostateczÂne do wzbudzenia aktywnoÅ›ci rodzicielskiej i nawiÄ…zania kontaktu spoÅ‚ecznego.
W oddziaÅ‚ywaniu matka – noworodek, a nastÄ™pnie niemowlÄ™, dziecÂko nie jest stronÄ… biernÄ…. Wyzwala ono i inicjuje poszczególne formy aktywnoÅ›ci opiekuÅ„czej u matki. Od pierwszych minut i godzin życia nawiÄ…zuje siÄ™ miÄ™dzy matkÄ… i jej dzieckiem staÅ‚e, zsynchronizowane wzajemne oddziaÅ‚ywanie. Ruchy noworodka wykazujÄ… pewnÄ… koordyÂnacjÄ™ z melodiÄ… i rytmem mowy rodziców, z jej przerwami, akcentami, a nie przejawiajÄ… takiej koordynacji z innymi powtarzajÄ…cymi siÄ™ dźwiÄ™kami w otoczeniu. Noworodek przynosi na Å›wiat już pewne inÂformacje z doznaÅ„ dźwiÄ™kowych w okresie życia WewnÄ…trzÅ‚onowego, kiedy sÅ‚yszaÅ‚ stale tony serca matki oraz dźwiÄ™k jej mowy. KoordynaÂcja motorycznego zachowania siÄ™ noworodka z rytmem i strukturÄ… mowy matki wskazuje, że już we wczesnych etapach rozwoju czÅ‚owiek wÅ‚Ä…cza siÄ™ w zÅ‚ożony system socjobiologiczny oddziaÅ‚ywaÅ„ swej rodziÂny, swego spoÅ‚eczeÅ„stwa. Te wczeÅ›nie torowane drogi reakcji w ukÅ‚aÂdzie nerwowym sÄ… biologicznÄ… podstawÄ… późniejszego rozwoju mowy i kontaktów spoÅ‚ecznych.
Matka „zapewnia” dziecku optymalny dla niego pokarm oraz staÅ‚y fizyczny kontakt, który daje mu peÅ‚niÄ™ poczucia bezpieczeÅ„stwa. TÄ™ więź charakteryzuje bardzo silna miÅ‚ość macierzyÅ„ska oraz szybko powstajÄ…ce przywiÄ…zanie dziecka do matki.
W pierwszych tygodniach życia głównym źródÅ‚em informacji dziecka o otoczeniu, o matce, sÄ… prawdopodobnie przede wszystkim jego dozÂnania wÄ™chowe, dotykowe i statyczne. W miarÄ™ dojrzewania narzÄ…dów zmysłów i oÅ›rodkowego ukÅ‚adu nerwowego doÅ‚Ä…czajÄ… siÄ™ kolejno do sposobu rozpoznawania matki doznania czuciowe, sÅ‚uchowe i wzrokoÂwe. Okresy kontaktu zwiÄ…zane z karmieniem, przewijaniem, wzajemne oddziaÅ‚ywanie niemowlÄ™cia i matki powtarzajÄ… siÄ™ rytmicznie w ciÄ…gu doby zgodnie z ksztaÅ‚tujÄ…cym siÄ™ już w 2-3 miesiÄ…cu życia rytmem snu i czuwania. Podstawowe znaczenie ma ciÄ…gÅ‚ość wiÄ™zi tylko z jedÂnÄ… osobÄ….
Najbliższe Å›rodowisko — rodzina — pielÄ™gnujÄ…c niemowlÄ™ przekazuÂje mu obraz Å›wiata, spoÅ‚eczeÅ„stwa, do którego musi siÄ™ ono przystosoÂwać, ksztaÅ‚tuje swoimi dziaÅ‚aniami jego pierwsze odruchy i reakcje. Przez pierwsze miesiÄ…ce życia — w okresie intensywnego rozwoju mózÂgu, powstawania wypustek w komórkach nerwowych i tworzenia siÄ™ osÅ‚onek mielinowych na włóknach nerwowych — bodźce napÅ‚ywajÄ…ce ze Å›wiata zewnÄ™trznego majÄ… szczególne znaczenie dla rozwoju mózgu wedÅ‚ug programu genetycznego z dostosowaniem siÄ™ do Å›rodowiska zewnÄ™trznego, dla uksztaÅ‚towania siÄ™ psychoemocjonalnego typu jedÂnostki i schematu jego spoÅ‚ecznych kontaktów.