Aby wykazać rolÄ™, jakÄ… dla caÅ‚oksztaÅ‚tu rozwoju czÅ‚owieka odgrywa wzajemne oddziaÅ‚ywanie uczuciowe i spoÅ‚eczne miÄ™dzy matkÄ… i dziecÂkiem już w okresie niemowlÄ™cym, przeprowadzono szereg doÅ›wiadczeÅ„ na zwierzÄ™tach, w tym na maÅ‚pach, oraz poddano analizie i wnikliwej dÅ‚ugofalowej obserwacji różne grupy matek i dzieci od urodzenia.
Badania wykonane na maÅ‚pach wykazaÅ‚y, że dÅ‚ugotrwaÅ‚e izolowaÂnie dziecka maÅ‚piego w okresie niemowlÄ™cym czyni zwierzÄ™ niezdolÂnym do kontaktów spoÅ‚ecznych w okresie życia dojrzaÅ‚ego. Natomiast częściowe izolowanie, kontakt z innÄ… odizolowanÄ… maÅ‚pÄ…, a nawet zaÂstosowanie „zastÄ™pczych matek” może zapobiec wystÄ…pieniu późnych spoÅ‚ecznych nieprawidÅ‚owoÅ›ci lub zmniejszyć je. StopieÅ„ izolacji spoÂÅ‚ecznej w okresie niemowlÄ™cym może zatem wiÄ…zać siÄ™ ze stopniem zaÂburzeÅ„ zachowania w okresie dojrzaÅ‚oÅ›ci, jednakże nie można tych wniosków przenieść wprost na czÅ‚owieka.
Z doÅ›wiadczeÅ„ na innych mÅ‚odych zwierzÄ™tach wynika, że wystÄ™puÂjÄ… różnice w budowie i biochemii mózgu zwierzÄ…t wychowywanych przez matki oraz oddzielonych od rodziców, wychowywanych w Å›rodoÂwisku bogatym lub ubogim w bodźce. Na przykÅ‚ad szczury z rodzinneÂgo „wzbogaconego” Å›rodowiska lepiej wykonujÄ… testy, szybciej siÄ™ uczÄ… w próbie labiryntowej, majÄ… grubszÄ… warstwÄ™ kory mózgu.
Na podstawie licznych obserwacji, zwÅ‚aszcza rozwoju dzieci w zaÂkÅ‚adach opiekuÅ„czych, a wiÄ™c pozbawionych opieki indywidualnej, w latach pięćdziesiÄ…tych wysuniÄ™to poglÄ…d, że brak jednej, dorosÅ‚ej osoby emocjonalnie zaangażowanej, stale opiekujÄ…cej siÄ™ niemowlÄ™Âciem w pierwszym roku życia, prowadzi do zaburzeÅ„ psychoemocjonalnych i kontaktów spoÅ‚ecznych w późniejszym życiu. PrzyczynÄ… tych zaburzeÅ„ jest niedostatek spoÅ‚ecznej wiÄ™zi, odpowiednich bodźców w krytycznym okresie rozwoju mózgu. PoglÄ…d ten byÅ‚ przedmiotem żywej dyskusji. Po kontrolowanych obserwacjach dzieci wychowywanych w „dobrych” zakÅ‚adach opiekuÅ„czych stwierdzono, że późne objawy zaÂburzeÅ„ zachowania siÄ™ czÅ‚owieka sÄ… bardzo różne i zależą od odmienÂnych warunków wychowania spoÅ‚ecznego, a także od stopnia i rodzaju zaburzeÅ„ powiÄ…zania: matka — dziecko oraz indywidualnych cech daÂnej jednostki.
Zaburzenia występujące u niemowląt i dzieci wskutek braku lub niedostatecznej opieki indywidualnej są znane pod nazwami: choroba sieroca, zespół rozłąki, zespół deprywacji, choroba szpitalna.
Choroba sieroca. Objawy choroby sierocej sÄ… zróżnicowane i zaleÂżą od wieku dziecka, okresu trwania izolacji spoÅ‚ecznej, Å›rodowiska wychowujÄ…cego i wielu innych czynników. Choroba sieroca może przeÂbiegać pod rozmaitymi postaciami. W najcięższych przypadkach doÂchodzi do wyniszczenia fizycznego i upoÅ›ledzenia umysÅ‚owego. W inÂnych przypadkach kalectwo osierocenia może ograniczać siÄ™ do sfery psychicznej i uczuciowej.
Po dÅ‚ugotrwaÅ‚ej izolacji spoÅ‚ecznej, tj. braku lub niedostatku opieki rodziców albo opieki indywidualnej, najczęściej wystÄ™pujÄ… zaburzeÂnia zachowania: apatia lub nadpobudliwość, autyzm, niekiedy brak dystansu, „lepkość”, stereotypowe ruchy, jak kiwanie siÄ™, saÂmouszkodzenia w postaci bicia gÅ‚owÄ… o podÅ‚ogÄ™, Å›cianÄ™, wyrywanie sobie wÅ‚osów, obgryzanie paznokci, brak Å‚aknienia lub obżarstwo, wyÂmioty, moczenie nocne.
Niedorozwój emocjonalny może ujawnić późno swe niebezÂpieczne skutki. W wieku szkolnym mogÄ… wystÄ™pować trudnoÅ›ci w nauce, agresywność, konflikty z rówieÅ›nikami i nauczycielami, skÅ‚onność do włóczÄ™gostwa. W okresie mÅ‚odzieÅ„czym ujawnić siÄ™ to może w postaci skÅ‚onnoÅ›ci do przestÄ™pstw, niezdolnoÅ›ci do włąÂczania siÄ™ w życie spoÅ‚eczeÅ„stwa, podjÄ™cia sumiennej pracy, nawiÄ…zyÂwania trwaÅ‚ych zwiÄ…zków uczuciowych, stworzenia dobrej rodziny.
Wzrost czÄ™stoÅ›ci wystÄ™powania bardzo trudnych do leczenia zabuÂrzeÅ„ psychoemocjonalnych u dzieci i mÅ‚odzieży w krajach o najbarÂdziej rozwiniÄ™tej cywilizacji nakazuje przesuniÄ™cie punktu ciężkoÅ›ci dziaÅ‚ania na zapobieganie chorobie sierocej.
Problem, czy skutki wczesnej izolacji spoÅ‚ecznej czÅ‚owieka sÄ… odÂwracalne, nie jest dotÄ…d rozstrzygniÄ™ty. Mobilizowane sÄ… jednak wszelkie siÅ‚y spoÅ‚eczne, aby umocnić rodzinÄ™, aby zapewnić każdemu dziecku możliwość wychowania siÄ™ w kochajÄ…cej je rodzinie.
Z poznania niektórych ogniw wrodzonych mechanizmów, które wyzÂwalajÄ… i wzmacniajÄ… aktywność rodzicielskÄ…, zostaÅ‚y wyciÄ…gniÄ™te wnioski praktyczne. W wielu klinikach poÅ‚ożniczych noworodki od chwili urodzenia pozostajÄ… na salach matek. Na niektórych oddziaÂÅ‚ach poÅ‚ożniczych umożliwiono również ojcom kontakt z ich nowo naÂrodzonymi dziećmi. W niektórych klinikach podjÄ™to już próby włączeÂnia rodziców do procesów leczenia i pielÄ™gnowania na oddziaÅ‚ach dzieÂci chorych już od okresu noworodkowego.
Zapobieganie chorobie sierocej i jej leczenie polega przede wszystkim na rozwijaniu różnych form zastÄ™pczego Å›rodowiska rodzinnego, a mianowicie adopcji, zwÅ‚aszcza wczesnej, rodzin zastÄ™pÂczych i rodzinnych domów dziecka dla dzieci pozbawionych opieki roÂdzicielskiej.
Potrzeba organizowania rodzin zastÄ™pczych i rodzinnych domów dziecka dla dzieci pozbawionych opieki rodzicielskiej wÅ‚asnych rodziÂców zostaÅ‚a doceniona i w naszym kraju. IstniejÄ… ustawy okreÅ›lajÄ…ce zasady powoÅ‚ywania i finansowania ze skarbu paÅ„stwa zarówno roÂdzin zastÄ™pczych, jak i rodzinnych domów dziecka. W organizowaniu ich biorÄ… udziaÅ‚ różne placówki podlegajÄ…ce resortom oÅ›wiaty, zdrowia i sprawiedliwoÅ›ci. Stanowi to również jeden z głównych nurtów dziaÂÅ‚alnoÅ›ci Towarzystwa Przyjaciół Dzieci. Celem, który przyÅ›wieca tym dziaÅ‚aniom, jest zapewnienie każdemu dziecku w naszym kraju możliÂwoÅ›ci indywidualnego wychowania w rodzinie, jeÅ›li nie wÅ‚asnej, to w odpowiedniej zastÄ™pczej.