Reprodukcja, czyli rozmnażanie, jest motorem Å›wiata istot żyjÄ…cych. Można w niej wyróżnić dwie fazy: seksualnÄ… i rodzicielskÄ…. W naturalÂnej selekcji w procesie ewolucji wygrywajÄ… te organizmy, które majÄ… zestawy genów najlepiej przystosowane do utrzymania siÄ™ jednostki przy życiu i do rozmnażania oraz stosujÄ… najlepsze postÄ™powanie maÂjÄ…ce na celu pozostawienie po sobie jak najwiÄ™kszej liczby potomstwa.
Celem aktywnoÅ›ci rodzicielskiej jest staranne pielÄ™gnowanie, utrzyÂmanie przy życiu i wychowanie każdego dziecka z maÅ‚ej stosunkowo liczby potomków. Rodzicielskie zachowanie siÄ™ zwierzÄ…t, a także ludzi, jest zaprogramowane w formie schematów zachowania, znanych jako instynkty i popÄ™dy, w genach dziedziczonych po przodkach. W miarÄ™ zwiÄ™kszania siÄ™ stopnia zÅ‚ożonoÅ›ci organizmu nastÄ™puje wydÅ‚użenie siÄ™ programu genetycznego, zwÅ‚aszcza jego tzw. części otwartej. Część otwarta — szczególnie duża u czÅ‚owieka — pozoÂstawia swobodÄ™ odpowiedzi na bodziec przychodzÄ…cy z otoczenia, okÂreÅ›lajÄ…c jedynie możliwoÅ›ci i ramy tej odpowiedzi.
Na fazę rodzicielską reprodukcji składa się przygotowanie miejsca dla potomstwa (np. gniazda u zwierząt), karmienie go, opieka nad nim oraz wychowanie. W tej fazie dużą rolę odgrywa hormon przysadkowy — prolaktyna. U niektórych gatunków ptaków jest ona czynnikiem wyzwalającym rodzicielskie zachowanie. U kobiet bezpośrednio po porodzie poziom prolaktyny jest wysoki i wzrasta po każdym przystawieniu dziecka do piersi, co ma decydujące znaczenie dla rozwoju i podtrzymania laktacji, a także przypuszczalnie dodatnio wpływa na rozwój aktywności macierzyńskiej.
Istnieje wyraźna korelacja miÄ™dzy czasem trwania fazy rodzicielÂskiej, jej nasileniem i treÅ›ciÄ… a stopniem niedoÅ‚Ä™stwa potomstwa i okÂresem potrzebnym do osiÄ…gniÄ™cia dojrzaÅ‚oÅ›ci i samodzielnoÅ›ci. W czaÂsie wzrostu i dojrzewania zmniejsza siÄ™ uzależnienie mÅ‚odego osobniÂka od rodziców. U czÅ‚owieka, istoty spoÅ‚ecznej, trwa ono jednak stoÂsunkowo bardzo dÅ‚ugo w porównaniu z innymi gatunkami. Poza bioloÂgicznÄ… zależnoÅ›ciÄ…, tak uchwytnÄ… szczególnie w okresie niemowlÄ™cym, do spoÅ‚ecznego rozwoju czÅ‚owieka niezbÄ™dne jest dÅ‚ugotrwaÅ‚e oparcie w rodzinie, nastÄ™pnie i w innych grupach spoÅ‚ecznych.
Opiekuńcza postawa rodzicielska wobec dziecka, istoty niezdolnej do samodzielnego życia, zależnej przez długie lata od dorosłych, ma zasadnicze znaczenie dla utrzymania go przy życiu i dla prawidłowego przebiegu jego rozwoju fizycznego i psychoemocjonalnego.
Gdy kilkadziesiÄ…t tysiÄ™cy lat temu zakoÅ„czyÅ‚a siÄ™ ewolucja gatunku ludzkiego, „w ciÄ…gu dalszych tysiÄ™cy lat istnienia istoty ludzkiej na ziemi doskonaliÅ‚y siÄ™ mechanizmy biologiczne i spoÅ‚eczne najbardziej przydatne do zaspokojenia potrzeb dziecka. Geny tych rodziców, u któÂrych wystÄ™powaÅ‚y cechy zapewniajÄ…ce lepsze biologiczne przygotowaÂnie matki do funkcji rodzicielskich oraz wytwarzanie pokarmu lepiej zaspokajajÄ…cego potrzeby noworodka i niemowlÄ™cia, stawaÅ‚y siÄ™ coraz powszechniejsze, „uprzywilejowane” przez naturalnÄ… selekcjÄ™. W suroÂwych, naturalnych warunkach bytowania te dzieci miaÅ‚y wiÄ™kszÄ… szansÄ™ utrzymania siÄ™ przy życiu, których rodzice bardziej o nie dbali, lepiej je odżywiali, skuteczniej chronili przed czyhajÄ…cymi zewszÄ…d niebezpieczeÅ„stwami.
U czÅ‚owieka, istoty spoÅ‚ecznej, objawy wrodzonej aktywnoÅ›ci rodziÂcielskiej ulegajÄ… modulacji, a nawet caÅ‚kowitemu zahamowaniu pod wpÅ‚ywem nakazów czy zakazów lub metod wychowania obowiÄ…zujÄ…Âcych w danym krÄ™gu kulturowym. Populacje, które rozwinęły system obyczajów, norm spoÅ‚ecznych bardziej odpowiadajÄ…cy potrzebom dzieÂci, miaÅ‚y wiÄ™ksze szanse na rozwój i przetrwanie, nawet w bardzo nie sprzyjajÄ…cych warunkach Å›rodowiskowych. OptymalnÄ… dla rozwoju dzieci jednostkÄ… spoÅ‚ecznÄ… byÅ‚o uksztaÅ‚towanie siÄ™ modelu rodziny. StabilizowaÅ‚y jÄ… w różny sposób prawa i obyczaje panujÄ…ce w danej grupie spoÅ‚ecznej.
Bardzo trudno jest ocenić wpÅ‚yw wszystkich czynników, od których zależy rozwój indywidualnej postawy rodzicielskiej. KsztaÅ‚towanie siÄ™ stosunku matki i ojca do wÅ‚asnego dziecka zależy od dziaÅ‚ania wielu czynników, takich jak: sygnaÅ‚y wysyÅ‚ane przez dziecko, genetyczny program, wÅ‚asne przeżycia w rodzinie, stosunki i więź uczuciowa miÄ™Âdzy małżonkami, przeżycia i doÅ›wiadczenia zwiÄ…zane z poprzednimi ciążami i starszymi dziećmi, obyczaje panujÄ…ce w danym spoÅ‚eczeÅ„Âstwie. Przypuszczalnie bardzo istotne znaczenie majÄ… przeżycia z wÅ‚asÂnego najwczeÅ›niejszego dzieciÅ„stwa oraz oddziaÅ‚ywanie wychowawcze wÅ‚asnych rodziców.
Każdy gatunek ma swoje wÅ‚asne charakterystyczne bodźce wyzÂwalajÄ…ce realizacjÄ™ wrodzonego programu aktywnoÅ›ci rodzicielÂskiej – tylko do danego dziecka. Również u czÅ‚owieka dziaÅ‚aÂjÄ… swoiste „wyzwalacze” tego wrodzonego programu. Z wielu obserwaÂcji i badaÅ„ wynika, że podstawowe znaczenie dla wyzwolenia miÅ‚oÅ›ci macierzyÅ„skiej oraz zapoczÄ…tkowania procesu laktacji ma bliski, cieÂlesny kontakt matki z noworodkiem już w pierwszych 15-20 minutach po porodzie i nastÄ™pnie w pierwszej dobie po urodzeniu dziecka. PoÂÅ‚ożnice różnych ras, o różnym pochodzeniu spoÅ‚ecznym i kulturowym, w podobny sposób dotykajÄ… swe nowo narodzone dzieci. WykazujÄ… one bardzo duże zainteresowanie noworodkiem, zwÅ‚aszcza w pierwszych 15-20 min po porodzie. SzukajÄ… kontaktu wzrokowego, oko w oko, ustawiajÄ… dziecko twarzÄ….na wprost swojej, czÄ™sto proszÄ…: otwórz oczÂka. Przypuszczalnie ten wzrokowy kontakt „oko w oko” jest swoistym sygnaÅ‚em wyzwalajÄ…cym u kobiety macierzyÅ„ski, opiekuÅ„czy instynkt.
Od pierwszych minut i godzin życia dziecka miÄ™dzy nim i-matkÄ… naÂwiÄ…zuje siÄ™ staÅ‚e, zsynchronizowane wzajemne oddziaÅ‚ywanie. Również miÄ™dzy ojcem a nowo narodzonym potomkiem zachodzÄ… procesy wzajeÂmnego oddziaÅ‚ywania. Ojcowie pozostawieni sam na sam ze swymi noÂwo narodzonymi dziećmi zachowujÄ… siÄ™ podobnie jak matki, dążą do kontaktu „oko w oko” z dzieckiem, dotykajÄ… go, noszÄ…. Ojcowie dÅ‚uÂżej obcujÄ…cy ze swymi dziećmi w pierwszych trzech dniach ich życia okazujÄ… nastÄ™pnie gÅ‚Ä™bsze i trwalsze uczucia ojcowskie.
Czy istnieje u czÅ‚owieka okres specjalnej wrażliwoÅ›ci, opisany u zwierzÄ…t jako tzw. okres krytyczny, w którym u rodziców swoiÂste bodźce „wyzwalajÄ…ce” Å‚atwo powodujÄ… ujawnienie siÄ™ fazy aktywÂnoÅ›ci rodzicielskiej? Na pytanie to nie znaleziono dotÄ…d jednoznacznej odpowiedzi, gdyż zÅ‚ożoność i zróżnicowanie kulturowe spoÅ‚ecznych i psychoemocjonalnych reakcji czÅ‚owieka sÄ… znaczne. Wiele dowodów wskazuje na to, że bezpoÅ›redni kontakt matki ze swym nowo narodzoÂnym dzieckiem w pierwszych 16 godz. po porodzie ma istotne znaczeÂnie dla wzbudzenia i rozwoju uczucia miÅ‚oÅ›ci macierzyÅ„skiej, że jest to okres zwiÄ™kszonej, specjalnej gotowoÅ›ci do odpowiedzi hormonalnej i emocjonalnej na kontakt z dzieckiem obejmujÄ…cy doznania wzrokoÂwe i dotykowe, na drażnienie brodawek sutkowych przez ssanie.
CharakterystycznÄ… cechÄ… procesu powstawania miÅ‚oÅ›ci rodzicielÂskiej i wiÄ™zi matki czy ojca z wÅ‚asnym nowo narodzonym dzieckiem jest to, że dotyczy on wyÅ‚Ä…cznie danego dziecka.