Do uzyskania staÅ‚ej poprawy stanu zdrowia kobiet w okresie rozÂrodczym oraz dzieci i mÅ‚odzieży — czyli tzw. populacji w wieku rozwojowym — niezbÄ™dna jest umiejÄ™tność dokonywania prawidÂÅ‚owej oceny aktualnego stanu zdrowia tych grup ludnoÅ›ci. Szczególnie ważna jest znajomość zasad czuwania nad niektórymi zjawiskami i problemami zdrowotnymi wymienionej populacji, jak też wÅ‚aÅ›ciwe prognozowanie tendencji i możliwoÅ›ci postÄ™pu w przyszÅ‚oÅ›ci, zwÅ‚aÂszcza w aspekcie stale zmieniajÄ…cych siÄ™ warunków życia i wystÄ™pujÄ…Âcych zagrożeÅ„ ekologicznych. Do prowadzenia tego typu systematyczÂnych analiz i ocen zobowiÄ…zani sÄ… organizatorzy ochrony zdrowia, zwÅ‚aszcza szczebla wojewódzkiego i centralnego.
Stan zdrowia w spoÅ‚eczeÅ„stwie okreÅ›la siÄ™ za pomocÄ… tzw. mieÂrników zdrowia, pozytywnych i negatywnych, specyficznych dla dzieci i mÅ‚odzieży. Do mierników pozytywnych zalicza siÄ™ ocenÄ™ rozwoju fizycznego i psychicznego, ogólnÄ… sprawność ruchowÄ… oraz niektóre wskaźniki stanu zdrowia, uzyskiwane m.in. w systemie powszechnych badaÅ„ okresowych, tzw. bilansów zdrowia. Do mierników negatywnych natomiast głównie umieralność i chorobowość.
Stan zdrowia dzieci i młodzieży
Wyniki badaÅ„ rozwoju somatycznego dzieci w Polsce, dokonywaÂnych w ostatnich dziesiÄ™cioleciach, wskazujÄ… na utrzymywanie siÄ™ zmian wyrażajÄ…cych siÄ™ zwiÄ™kszaniem wymiarów ciaÅ‚a i wczeÅ›niejÂszym dojrzewaniem fizycznym, ale wyraźnie zróżnicowanych Å›rodowiÂskowo na niekorzyść wsi. Zjawiskom tym nie towarzyszy jednak poprawa sprawnoÅ›ci i wydolnoÅ›ci fizycznej dzieci i mÅ‚odzieży. U dziewczÄ…t z dużych miast stwierdza siÄ™ wrÄ™cz pogarszaÂnie tych parametrów. Główne przyczyny tego niepokojÄ…cego zjawiska upatruje siÄ™ w niskim poziomie aktywnoÅ›ci ruchowej dzieci. Wskazuje to na pilnÄ… konieczność zmiany systemu wychoÂwania fizycznego w szkole.
Ogólne wyniki masowych badaÅ„ lekarskich, zwanych bilansami zdrowia (zob. s. 1440), wskazujÄ… na znaczny w populacji rozwojoÂwej odsetek (ok. 40%, pomijajÄ…c próchnicÄ™ zÄ™bów) dzieci z różnorodnyÂmi zaburzeniami rozwoju lub zdrowia. WiÄ™kszość z tych odchyleÅ„ moÂże zostać w okresie rozwojowym wyrównana caÅ‚kowicie (np. w waÂdach refrakcji przez dobór szkieÅ‚ optycznych) lub w znacznym stopniu. Wymaga to jednak różnorodnych rodzajów korekcji (np. logopedyczÂnej, ortopedycznej, ruchowej) i reedukacji.
NajczÄ™stszym odchyleniem od stanu peÅ‚nego zdrowia sÄ… u dzieci i mÅ‚odzieży zaburzenia narzÄ…du żucia. Próchnica zÄ™bów wystÄ™puje częśÂciej u dzieci ze wsi we wszystkich grupach wieku. PróchnicÄ™ zaawanÂsowanÄ… stwierdzano przed 1989 r. u 20 — 34% uczniów roczników bilanÂsowanych, tj. w wieku 6, 10, 14 i 18 lat.