Żywienie dzieci w trzecim roku życia i w okresie przedszkolnym

Dziecko 3-letnie ma już dostateczne możliwości i umiejętności gry­zienia i żucia, aby mogło otrzymywać nierozdrobnione pokarmy. Pro­dukty potrzebne dziecku w wieku przedszkolnym nie różnią się zasad­niczo od tych, które otrzymuje dwulatek. Dieta jest tylko obfitsza, po­trawy są nierozdrobnione, mogą być od czasu do czasu smażone na oleju roślinnym. Dzieciom, które nie lubią mleka słodkiego, można je całkowicie zastąpić przez mleko zsiadłe, kefiry, jogurty lub koktajle mleczne.

Posiłki przedszkolaka powinny być kolorowe i estetycznie podane w stałych godzinach. Dziecko powinno je spożywać w przyjemnej atmos­ferze, przynajmniej w niektórych porach dnia w gronie rodziny. Mię­dzy 3 r. życia a okresem szkolnym bardzo częstym zjawiskiem jest brak łaknienia. Jest to związane najczęściej z dużą ruchliwością i koncentracją uwagi dziecka na absorbującej je zabawie i z wolniej­szym rozwojem niż w pierwszych 2 latach życia. Wszelkie formy przy­muszania do jedzenia prowadzą jedynie do utrwalenia braku łaknie­nia i grymaszenia przy jedzeniu.

Dzieci uczęszczające do żłobka lub przedszkola powinny mieć w do­mu dietę uzupełnioną tymi produktami, które nie są uwzględniane w posiłkach zjadanych poza domem.

Żywienie dzieci w wieku szkolnym

Dzieci w wieku szkolnym zwykle szybko rozwijają się i mają dobry apetyt. Ich zajęcia poza domem stopniowo zwiększają się. Stwarza to potrzebę dobrego odżywiania, a zarazem utrudnia prawidłowy rozkład posiłków w ciągu dnia. Trzy podstawowe posiłki powinny być regularne i pełnowartościowe: pierwsze śniadanie, obiad i kola­cja. Większość dzieci je drugie śniadanie w szkole. Dla niektórych pożądany jest podwieczorek złożony z owoców. Częstym błędem jest zja­danie w pośpiechu pierwszego śniadania, czytanie czy nauka przy obiedzie, zbyt późno zjadana przed snem kolacja. Powinna^ ona być podawana nie później niż o godz. 18-19.

Pierwsze śniadanie zjadane przed pójściem do szkoły powin­no zawierać: 250 g mleka, pieczywo, masło, ser lub jajka, miód lub dżem, dodatek owoców lub jarzyn (pomidor, rzodkiewka, szczypiorek, papryka itp. Drugie śniadanie zjadane w szkole powinno być popite herbatą lub mlekiem i składać się z pieczywa z serem, wędliną lub jajkiem oraz z owoców lub jarzyn (np. liść sałaty, rzodkiewka, ogórek, pomidor). Pierwsze i drugie śniadanie powinno zawierać ok. 40% dziennej racji pokarmowej. Istotne znaczenie ma higieniczny i estetycz­ny sposób zapakowania drugiego śniadania do szkoły. Duża część dzieci zjada obiad w stołówkach szkolnych. Jest to korzystniejsze niż jedzenie w domu odgrzewanego obiadu lub w godzinach wieczor­nych. Kolacja powinna być tym co najmniej jednym w ciągu dnia posiłkiem, który cała rodzina zjada wspólnie przy stole. Dzieciom jada­jącym w stołówce stosunkowo wczesna kolacja powinna uzupełniać ewentualne niedobory obiadu.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.