Koniec pierwszego roku życia kończy okres niemowlęcy. 2 i 3 rok zwane są okresem poniemowlęcym. W tym okresie doskonali się pionizacja ciała, zręczność ruchów i zmysł równowagi; dziecko osiąga spory stopień samodzielności.
W pierwszym półroczu 2 r. życia dziecko stoi na palcach, schyla się po przedmiot leżący na podłodze, siada sprawnie z pozycji na plecach.                                                                                                  *
W połowie 2 r. życia biega na palcach, wspina się na sprzęty, otwiera pudełko, odwraca kartki książki, układa 3 — 4 klocki, pije z kubka i stopniowo coraz sprawniej je łyżeczką.
W drugiej poÅ‚owie 2 r. życia zaczyna chodzić dÅ‚uższym kroÂkiem mniej szeroko stawiajÄ…c nogi, trzymane za rÄ™kÄ™ chodzi po schoÂdach jednÄ… nogÄ… do przodu z dostawieniem drugiej.
Pod koniec 2 r. życia kopie piÅ‚kÄ™, ciÄ…gnie zabawkÄ™, przechodzi przez przeszkodÄ™ podnoszÄ…c wysoko nogÄ™, samodzielnie chodzi po schodach. Pomaga ubierać siÄ™ i rozbierać, próbuje nożyczkami ciąć paÂpier, smaruje ołówkiem po papierze, je widelcem, ukÅ‚ada w górÄ™ i w poziomie 4 — 5 klocków.
Na początku 3 r. życia dziecko całkiem opanowuje chodzenie, naprzemiennie stawia nogi idąc po schodach, potrafi nieść oburącz naczynie z wodą.
W połowie 3 r. życia potrafi stać na jednej nodze, przeskakuje przeszkody, buduje z 8 klocków, bawi się piłką.
Pod koniec 3 r. życia chodzi po wÄ…skiej desce, samodzielnie poÂtrafi jeść, zbierać porozrzucane przedmioty i ukÅ‚adać je w celowy spoÂsób, Å›cierać kurze, zapinać guziki, sznurować buty, myć i wycierać rÄ™Âce, samodzielnie rozbierać siÄ™ i ubierać z pomocÄ…. W tym okresie wyksztaÅ‚ca siÄ™ przewaga jednej rÄ™ki nad drugÄ….
Harmonijność rozwoju i stopień osiągniętej w ciągu pierwszych trzech lat życia sprawności ruchowej i samodzielności zależą w dużym stopniu od warunków stwarzanych dziecku przez otoczenie.