Po okresie noworodkowym, który cechuje siÄ™ postÄ™pujÄ…cÄ… stabilizaÂcjÄ… funkcji życiowych i stosunkowo maÅ‚Ä… dynamikÄ… wzrastania i rozÂwoju ruchowego, nastÄ™puje trwajÄ…cy okoÅ‚o roku okres niemowÂlÄ™cy. W ciÄ…gu pierwszego roku życia rozwój postÄ™puje bardzo szybÂko. WydÅ‚użajÄ… siÄ™ stopniowo i coraz bardziej sÄ… aktywne okresy czuÂwania, powiÄ™ksza siÄ™ masa ciaÅ‚a, zmieniajÄ… siÄ™ proporcje, prawie z dnia na dzieÅ„ pojawiajÄ… siÄ™ nowe ruchy i umiejÄ™tnoÅ›ci. Rozwój ruÂchowy u zdrowych dzieci przebiega wedÅ‚ug pewnego schematu i jest jednym z wykÅ‚adników prawidÅ‚owego rozwoju fizycznego i psychicznego. Dlatego dla oceny prawidÅ‚owoÅ›ci rozwoju dziecka pożyteczna jest znajomość okresów życia, w których pojawiajÄ… siÄ™ poÂszczególne reakcje ruchowe. Ponieważ istniejÄ… różnice indywidualne w rozwoju poszczególnych dzieci, terminy pojawiania siÄ™ czynnoÅ›ci ruÂchowych, podobnie jak wszystkie inne normy rozwojowe, majÄ… tylko orientacyjne znaczenie.
Pod koniec pierwszego miesiÄ…ca życia ustÄ™puje duże napiÄ™Âcie mięśniowe, znika pÅ‚odowe uÅ‚ożenie z przygiÄ™tymi rÄ™kami i nogami. UmiejÄ™tnoÅ›ci ruchowe rozwijajÄ… siÄ™ od gÅ‚owy ku doÅ‚owi, a w zakresie rÄ™ki – od ramienia do palców.
W 2 miesiÄ…cu życia niemowlÄ™ wykonuje niecelowe ruchy gÅ‚owÄ… na boki, skrÄ™ca i wygina tułów, chaotycznie wymachuje rÄ™kami i noÂgami.
W 3 miesiÄ…cu życia stopniowe opanowanie ruchów gÅ‚owy i barÂków pozwala na unoszenie gÅ‚owy przy leżeniu na brzuchu stopniowo z coraz wyższym unoszeniem barków i klatki piersiowej. UmiejÄ™tność ta pojawia siÄ™ nieco wczeÅ›niej u dzieci ukÅ‚adanych na brzuchu, co zdaÂniem niektórych pediatrów sprzyja również wczeÅ›niejszemu rozwojowi narzÄ…du wzroku i nabywaniu umiejÄ™tnoÅ›ci obserwowania. W 3 miesiÄ…Âcu koordynacja mięśni umożliwia dÅ‚uższÄ… fiksacjÄ™ wzroku na bÅ‚yszczÄ…Âcych przedmiotach znajdujÄ…cych siÄ™ w odlegÅ‚oÅ›ci nie przekraczajÄ…cej 3 m, a nastÄ™pnie na wodzenie wzrokiem za poruszajÄ…cym siÄ™ przedmioÂtem i w kierunku dźwiÄ™ków; dziecko zaczyna obserwować swoje unoszoÂne do góry rÄ™ce i nogi. Również w 3 miesiÄ…cu w czasie coraz czÄ™stszych i dÅ‚uższych okresów radoÅ›ci wywoÅ‚ywanej bliskoÅ›ciÄ… i gÅ‚osem czÅ‚owieka wystÄ™puje ogólne ożywienie z wydawaniem dźwiÄ™ków „gruchania”, gÅ‚oÅ›Ânym Å›miechem, wymachiwaniem rÄ™kami, które potrÄ…cajÄ… bÄ™dÄ…ce w ich zasiÄ™gu przedmioty. W tym okresie zanikajÄ… bezwarunkowe odruchy okresu noworodkowego: chwytania, peÅ‚zania, obejmowania.
4-miesiÄ™czne niemowlÄ™ wykonuje w okresach radoÅ›ci i zÅ‚oÅ›ci mostek i unosi gÅ‚owÄ™ leżąc na plecach. Obie te reakcje sÄ… dowodem doskonalenia mięśni grzbietu. Przypadkowe potrÄ…canie przedmiotów, wystÄ™pujÄ…ce zwykle w okresach radoÅ›ci przy ogólnym ożywieniu, zmienia siÄ™ stopniowo w celowe wyciÄ…ganie ramion do zabawki i nieÂzdarne potrÄ…canie jej rÄ™kami. W 4-5 miesiÄ…cu dziecko potrafi obraÂcać siÄ™ z pleców na boki, a pociÄ…gane za rÄ™ce podnosi ramiona i plecy.
5-miesiÄ™czne dziecko obraca siÄ™ z pleców na brzuch, chwyta obuÂrÄ…cz przedmioty znajdujÄ…ce siÄ™ nad klatkÄ… piersiowÄ…, a wkrótce rówÂnież nad twarzÄ… i z boku, obmacuje wÅ‚asnÄ… gÅ‚owÄ™ i nogi. Uchwycony przedmiot poczÄ…tkowo udaje siÄ™ dziecku utrzymać miÄ™dzy obiema dÅ‚oÅ„mi zaledwie parÄ™ sekund. NastÄ™pnym etapem rozwoju chwytania jest zaciskanie caÅ‚ej dÅ‚oni na wÅ‚ożonej do rÄ™ki zabawce, poczÄ…tkowo bez przeciwstawnego uÅ‚ożenia kciuka (tzw. „maÅ‚pi chwyt”). Dziecko poczÄ…tkowo puszcza tÄ™ zabawkÄ™, gdy do drugiej rÄ™ki wÅ‚oży mu siÄ™ inÂny przedmiot.
W 6 miesiÄ…cu życia niemowlÄ™ chwytajÄ…c palce osoby dorosÅ‚ej lub prÄ™t łóżeczka samodzielnie siada i przez chwilÄ™ pozostaje w tej poÂzycji mocno przygiÄ™te do przodu. Dopiero miÄ™dzy 7 i 9 miesiÄ…cem uczy siÄ™ samodzielnie siadać z pozycji na boku i coraz dÅ‚użej samodzielnie siedzi z coraz bardziej wyprostowanymi plecami. Niektóre dzieci, szczególnie te, które dużo czasu spÄ™dzajÄ… w pozycji na brzuchu przed nauczeniem siÄ™ siadania, opanowujÄ… sztukÄ™ peÅ‚zania na brzuchu, tzn. przemieszczania siÄ™ przy pomocy rÄ…k najpierw w kółko, nastÄ™pnie do tyÅ‚u i w nieco późniejszym okresie do przodu. Dzieci te siadajÄ… na ogół później niż inne, a niektóre z nich wczeÅ›niej stojÄ… z podparciem niż siedzÄ…. Taka kolejność rozwoju ruchowego jest korzystna dla ksztaÅ‚toÂwania prawidÅ‚owej postawy ciaÅ‚a.
Pod koniec 6 miesiÄ…ca życia dziecko zaczyna chwytać jednÄ… rÄ™ÂkÄ… przedmioty. Wkrótce opanowuje umiejÄ™tność trzymania jednoczeÅ›Ânie w każdej rÄ…czce po jednym przedmiocie i podnoszenia trzymanego przedmiotu do ust. Jest to poczÄ…tek nauki samodzielnego jedzenia, a zarazem zapowiedź poznawania (miÄ™dzy 8 i 9 miesiÄ…cem życia) każdeÂgo przedmiotu przez wkÅ‚adanie go do ust.
W 6 —7 miesiÄ…cu pojawiajÄ… siÄ™ zaczÄ…tki usprawniania nóg. NieÂmowlÄ™ trzymane pod pachy w pionowej pozycji podpiera siÄ™ nogami i wykonuje ruchy stÄ…pania.
MiÄ™dzy 7 i 9 miesiÄ…cem podtrzymywane pod pachy niemowlÄ™ mocno podpiera siÄ™ nogami i wykonuje ruchy podskakiwania. W tym okresie „maÅ‚pi chwyt” caÅ‚Ä… dÅ‚oniÄ… zostaje zastÄ…piony chwytaniem palÂcami i przeciwstawnym uÅ‚ożeniem kciuka. Stopniowe usprawnienie palców rÄ™ki pozwala na opanowanie ok. 9 miesiÄ…ca życia umiejÄ™tnoÅ›ci chwytania dwoma palcami.
OkoÅ‚o 8 miesiÄ…ca dziecko umie samo chwytać po jednym przedÂmiocie do każdej rÄ™ki, przekÅ‚adać przedmiot z rÄ™ki do rÄ™ki i upuszczać go celowo. MiÄ™dzy 8 i 9 miesiÄ…cem postawione stoi z podpieraniem siÄ™ oraz trzymajÄ…c siÄ™ podparcia samodzielnie klÄ™ka. NastÄ™pnym etapem przygoÂtowujÄ…cym chodzenie jest samodzielne wstawanie przy porÄ™czy łóżeczka czy kojca, a wkrótce potem pierwsze kroki w bok wzdÅ‚uż porÄ™czy.
W9miesiÄ…cu zwykle dziecko zaczyna poruszać siÄ™ raczkujÄ…c na kolanach w pozycji poziomej przy pomocy rÄ…k. Doskonalenie raczkoÂwania prowadzi do sprawnego poruszania siÄ™ na czworakach z odryÂwaniem kolan od podÅ‚oża.
Nauka chodzenia odbywa siÄ™ stopniowo miÄ™dzy 9 i 14 mieÂsiÄ…cem życia, w różnym tempie u różnych dzieci, poprzez nastÄ™pujÄ…Âce fazy: 1) kroczenie na boki wzdÅ‚uż porÄ™czy, 2) kroczenie do przodu z podparciem, 3) chodzenie z trzymaniem za rÄ™kÄ™, 4) samodzielne choÂdzenie. Doskonalenie samodzielnego chodzenia trwa wiele miesiÄ™cy i przebiega różnie u różnych dzieci. Jedne stawiajÄ… kroki bardzo ostrożÂnie, inne kroczÄ… szybko nie zważajÄ…c na przeszkody, jeszcze inne przez dÅ‚ugi czas chÄ™tniej poruszajÄ… siÄ™ raczkujÄ…c niż chodzÄ…c.
W ostatnich miesiÄ…cach pierwszego roku życia dziecÂko doskonali umiejÄ™tność chwytania, nabiera umiejÄ™tnoÅ›ci manipuloÂwania palcami, potrzÄ…sa trzymanymi w rÄ™kach przedmiotami i stuka przedmiotem o przedmiot, potrafi ustawić 2 klocki jeden na drugim. Je trzymane w rÄ™ce jedzenie, np. jabÅ‚ko, biszkopt itp., oburÄ…cz trzyma kubek, z którego dostaje pić i podtrzymuje butelkÄ™.