Zaburzenia nerwicowe sÄ… to różnego stopnia i o różnych objawach klinicznych zaburzenia emocjonalne, nie majÄ…ce podÅ‚oża orÂganicznego, choć wielu badaczy uważa, że u dzieci podÅ‚ożem ich mogÄ… być mikrozaburzenia czynnoÅ›ci oÅ›rodkowego ukÅ‚adu nerwowego. Uwarunkowane sÄ… wieloma czynnikami, a głównie czynnikaÂmi biologicznymi, psychologicznymi i spoÅ‚eczno-kulturowymi.
WÅ›ród czynników biologicznych bierze siÄ™ pod uwagÄ™ nie tylko stan oÅ›rodkowego ukÅ‚adu nerwowego, ukÅ‚adu autonomicznego i hormonalnego, ogólne zdrowie fizyczne, fazÄ™ rozwoju dziecka, ale i czynniki konstytucjonalne, tzn. dziedziczne i wrodzone cechy temper a mentalne — w tym stopieÅ„ reaktywnoÅ›ci i aktywÂnoÅ›ci dziecka – które decydujÄ… o jego zachowaniu, zwÅ‚aszcza w syÂtuacjach trudnych, a jednoczeÅ›nie wpÅ‚ywajÄ… na rozwój i funkcjonowaÂnie cech osobowoÅ›ci.
We wczesnym dzieciÅ„stwie dominujÄ… popÄ™dy i emocje, które – w zależnoÅ›ci od warunków spoÅ‚eczno-kulturowych dziecka – zostajÄ… stopniowo podporzÄ…dkowane wyższym strukturom poznawczym (wzraÂsta poczucie tożsamoÅ›ci, wÅ‚asnej wartoÅ›ci, zdolność samooceny i konÂtroli swego postÄ™powania, jak i krytyczny osÄ…d otoczenia).
Przy nieprawidÅ‚owej socjalizacji, spowodowanej zwykle zÅ‚ymi ukÅ‚adami w domu rodzinnym i zaburzonymi zwiÄ…zkami, uczucioÂwymi miÄ™dzy poszczególnymi czÅ‚onkami rodziny, bÄ™dÄ…cej pierwszym modelem grupy spoÅ‚ecznej, dziecko nie ma czÄ™sto od wczesnych lat żyÂcia poczucia bezpieczeÅ„stwa oraz warunków do, prawidÂÅ‚owego rozwoju emocjonalnego. W jego zachowaniu utrzyÂmuje siÄ™ wówczas przewaga pierwotnych popÄ™dów i emocji przy stoÂsunkowo sÅ‚abym postÄ™pie rozwoju wyższych struktur poznawczych, co okreÅ›lane jest przez niektórych autorów jako „niedojrzaÅ‚ość emocjonalna” dziecka. Na tle tej niedojrzaÅ‚oÅ›ci emocjonalnej Å‚aÂtwo dochodzi do ksztaÅ‚towania siÄ™ nieprawidÅ‚owych cech osobowoÅ›ci dziecka, a powtarzajÄ…ce siÄ™ sytuacje zakłócenia i zagrożenia (streÂsy), pamięć przykrych doÅ›wiadczeÅ„ z wczesnego dzieciÅ„stwa, zwÅ‚aÂszcza w wypadku maÅ‚ej odpornoÅ›ci wrodzonej na stresy, mogÄ… wywoÂÅ‚ać ujemne zmiany w funkcjonowaniu dziecka w postaci reakcji nerÂwicowych.
Objawy reakcji nerwicowych sÄ… bardzo różne i w dużym stopniu zaÂleżą od typu ukÅ‚adu nerwowego, cech temperamentalnych oraz cech osobowoÅ›ci, a także od wieku dziecka. WystÄ™pujÄ… głównie u dzieci mÅ‚odszych i sÄ… zwykle przejawem ich negatywnych uczuć (lÄ™ku, gnieÂwu, zÅ‚oÅ›ci, zazdroÅ›ci, buntu itp.) oraz nieuÅ›wiadomionych mechanizÂmów obronnych prowadzÄ…cych do zmniejszenia napiÄ™cia emocjonalneÂgo. MajÄ… one charakter głównie monosymptomatyczny, tzn. dotyczÄ… czynnoÅ›ci jednego z podstawowych ukÅ‚adów, np. ukÅ‚adu moczowego (mimowolne moczenie nocne, a rzadziej popuszczanie moÂczu w ciÄ…gu dnia u dzieci, które już dobrze miaÅ‚y opanowane nawyki czystoÅ›ci) lub ukÅ‚adu pokarmowego (obżarstwo z otyÅ‚oÅ›ciÄ…, mimowolÂne popuszczanie kaÅ‚u do majtek, bóle brzucha niezależne od spożywaÂnych pokarmów, nawykowe wymioty).
Bardzo czÄ™sto reakcje nerwicowe pojawiajÄ… siÄ™ w postaci zabuÂrzeÅ„ ukÅ‚adu ruchu, do których zaliczajÄ… siÄ™ tiki (ruchy mimoÂwolne w obrÄ™bie mięśni twarzy, szyi, koÅ„czyn) oraz jÄ…kanie (wielokrotne powtarzanie pierwszej samogÅ‚oski lub sylaby wyraÂzu — a-a-aparat, ma-ma-mamusia albo trudnoÅ›ci w wymawianiu słów zaczynajÄ…cych siÄ™ od spółgÅ‚osek b d g m p s t). Rzadziej reÂakcje nerwicowe przybierajÄ… formÄ™ mutyzmu, ujawniajÄ…cego siÄ™ w postaci caÅ‚kowitego milczenia i nieodzywania siÄ™ (mutyzm caÅ‚kowity) lub wybiórczego (mutyzm częściowy), chociaż narzÄ…dy mowy sÄ… nieuszkodzone i poprzednio dziecko wypowiadaÅ‚o siÄ™ dobrze.
Reakcje nerwicowe u dzieci sÄ… na ogół przemijajÄ…ce, jeÅ›li zapewni siÄ™ dziecku wÅ‚aÅ›ciwÄ… atmosferÄ™ domowÄ…, warunkuÂjÄ…cÄ… jego poczucie bezpieczeÅ„stwa i jeÅ›li zostanie ono zaakceptowane takie, jakie jest. Wymaga to niejednokrotnie pomocy ze strony psyÂchologów w poradni rodzinnej.
JeÅ›li sytuacja rodzinna i warunki spoÅ‚eczno-kulturowe dziecka nie ulegajÄ… zmianie, reakcje nerwicowe ulegajÄ… wzmocnieÂniu ze stopniowym rozwojem specyficznych, neurotycznych cech osobowoÅ›ci, które w istotny sposób mogÄ… zaburzać spoÅ‚eczne funkcjoÂnowanie dziecka w domu i poza domem. Dziecko coraz częściej poÂrównuje siebie z innymi dziećmi na swojÄ… niekorzyść (egocenÂtryzm nerwicowy), ma coraz wiÄ™ksze poczucie mniejszej warÂtoÅ›ci wÅ‚asnej, nie wierzy w swoje siÅ‚y i możliwoÅ›ci przy nadmiernie rozwiniÄ™tych potrzebach i braku umiejÄ™tnoÅ›ci dawania, nie ufa osoÂbom dorosÅ‚ym spostrzeganym przez siebie jako osoby zagrażajÄ…ce mu, stroni od rówieÅ›ników, a jeÅ›li z kimÅ› nawiąże kontakty — żąda wyÅ‚Ä…cznoÅ›ci uczuć przy dążeniu do dominacji lub uzależnienia siÄ™, staje siÄ™ też coraz mniej odporne na sytuacje trudne i stresy, które budzÄ… w nim niepokój i lÄ™k (osiowy objaw każdej postaci nerwicy).
Objawy nerwicowe ujawniajÄ… siÄ™ przede wszystkim u dzieci w wieku szkolnym, a zwÅ‚aszcza w okresie pokwitania, kiedy to wzrastajÄ… wymagania spoÅ‚eczne, jakie dziecku stawia Å›rodowisko szkolne i rodzinne, a także gdy pojawiajÄ… siÄ™ osobiste problemy doraÂstajÄ…cego dziecka w dążeniu do osiÄ…gniÄ™cia dorosÅ‚oÅ›ci.
Nerwice dzieci i mÅ‚odzieży majÄ…, podobnie jak reakcje nerwicowe, różne postacie. Na ogół tworzÄ… pewne, mniej lub bardziej zwarte zespoÅ‚y, przypominajÄ…ce nerwice u osób dorosÅ‚ych. Niektóre z nich szczególnie czÄ™sto wystÄ™pujÄ… u mÅ‚odzieży, np. nerwica lÄ™kowa, fobia szkolna, nerwica histeryczna, nerwica natrÄ™ctw, depresyjna i hipoÂchondryczna.
Nerwica lÄ™kowa — dominujÄ… w niej niepokój i lÄ™k, których źródeÅ‚ dziecko nie potrafi okreÅ›lić. Objawia siÄ™ staÅ‚ym niepokojem i uczuciem staÅ‚ego zagrożenia z obawÄ… i oczekiwaniem na najgorsze wyÂdarzenia, co utrudnia dziecku w szkole koncentracjÄ™ uwagi, logiczne myÅ›lenie i przypominanie wyuczonych dobrze wiadomoÅ›ci (, pustka w gÅ‚owie” przy wezwaniu do odpowiedzi). Tym przykrym odczuciom toÂwarzyszÄ… różne dolegliwoÅ›ci (np. bóle brzucha, gÅ‚owy), zaburzenia snu (trudnoÅ›ci w zasypianiu, krótki, powierzchowny sen z wczesnym buÂdzeniem siÄ™, koszmary senne), brak Å‚aknienia lub okresowo nadmierÂny apetyt, bóle brzucha i biegunki, parcie na mocz, gwaÅ‚towne bóle w klatce piersiowej w okolicy serca, przyÅ›pieszenie akcji serca, skurcze dodatkowe, uczucie dusznoÅ›ci itp.
Niekiedy lÄ™k i przykre napiÄ™cie emocjonalne przybierajÄ… formÄ™ foÂta i i, tzn. pojawiajÄ… siÄ™ tylko w okreÅ›lonych sytuacjach lub dotyczÄ… pewnych przedmiotów, zwierzÄ…t itp. U dzieci w starszym wieku szkolnym najczęściej obserwuje siÄ™ fobiÄ™ szkolnÄ…, polegajÄ…cÄ… na silnym uczuciu lÄ™ku odczuwanym na terenie szkoÅ‚y lub nawet na samÄ… myÅ›l o pójÅ›ciu do niej, prowadzÄ…cÄ… do unikania, a nawet caÅ‚koÂwitej odmowy uczÄ™szczania na zajÄ™cia szkolne, uzasadnianej przez dziecko maÅ‚o przekonywajÄ…cymi argumentami. Fobia ta ma chaÂrakter przewlekÅ‚y i rozwija stopniowo na tle nieprawidÅ‚owej sytuacji w domu rodzinnym (matka nadopiekuÅ„cza, ojciec bierny, dziecko niedojrzaÅ‚e emocjonalnie, maÅ‚o samodzielne, z neurotycznyÂmi cechami osobowoÅ›ci, silnie zwiÄ…zane z domem, w którym czuje siÄ™ bezpieczniej niż w szkole), w odróżnieniu od fobrii ostrej, pojawiajÄ…cej siÄ™ u dzieci w mÅ‚odszym wieku szkolnym pod wpÅ‚ywem silnego wstrzÄ…su psychicznego w klasie (np. oÅ›mieszenie wypowiedzi lub wypracowania dziecka przez nauczyciela w obecÂnoÅ›ci kolegów) i ustÄ™pujÄ…cej szybko, gdy sytuacja w szkole ulegnie poprawie.
Zasadniczymi objawami przewlekÅ‚ej fobii szkolnej, na skutek których dorastajÄ…ce dziecko może opuÅ›cić zajÄ™cia szkolne za zgodÄ… rodziców, sÄ… zaburzenia somatowegetatywne, np. bóle brzucha, wymioty, zawroty gÅ‚owy itp., wystÄ™pujÄ…ce zwykle przed pójÅ›ciem do szkoÅ‚y i natychmiast ustÄ™pujÄ…ce, gdy uczeÅ„ może pozostać w domu. Badania lekarskie, jakie z reguÅ‚y przeprowadzajÄ… dzieciom zaniepoÂkojeni rodzice, aby wyjaÅ›nić przyczynÄ™ powtarzajÄ…cych siÄ™ objawów chorobowych, nie wykazujÄ… żadnych chorób w organizmie dziecka uzasadniajÄ…cych te objawy. Zmuszanie dziecka do pójÅ›cia do szkoÅ‚y powoduje tak znaczne nasilenie objawów chorobowych, że zostaje ono odesÅ‚ane do domu jako ciężko chore lub jest posÄ…dzane o syÂmulacjÄ™, co jeszcze bardziej pogÅ‚Ä™bia objawy tej postaci nerwicy lÄ™kowej.
Rokowanie w nerwicy lÄ™kowej na ogół jest dobre, gdyż objawy lÄ™ku stopniowo ustÄ™pujÄ…, chociaż mogÄ… wystÄ™pować okresowe ich naÂwracania pod wpÅ‚ywem sytuacji trudnych. W przewlekÅ‚ej fobii szkolÂnej rokowanie jest niepewne ze wzglÄ™du na nieprawidÅ‚owÄ… socjalizaÂcjÄ™ dziecka od wczesnego dzieciÅ„stwa. Powrót do zajęć szkolnych jest wynikiem pomyÅ›lnego dziaÅ‚ania psychoterapeutycznego w Poradni Rodzinnej, a nie podstawowym warunkiem, jak w postaci fobii ostrej u mÅ‚odszych dzieci.
Nerwica histeryczna (pitiatyczna, dysocjacyjna) wystÄ™puje u dorastajÄ…cej mÅ‚odzieży, którÄ… cechuje wrodzona duża reaktywność i sÅ‚aba odporność na stresy oraz przewaga struktur popÄ™dowo-emocjonalnych przy niedojrzaÅ‚oÅ›ci wyższych struktur poznawczych. SpowoÂdowane jest to wadliwÄ… socjalizacjÄ… dziecka od wczesnego dzieciÅ„Âstwa.
NerwicÄ™ histerycznÄ… okreÅ›la wielu autorów jako nerwicÄ™ konwersyjnÄ…, tj. takÄ…, w której lÄ™k (osiowy objaw każdej nerwicy) zoÂstaje przeksztaÅ‚cony (ulega konwersji) w zaburzenia somatyczne lub rzekomo neurologiczne, wskutek czego dochodzi do redukcji lÄ™ku i toÂwarzyszÄ…cego mu przykrego napiÄ™cia emocjonalnego. Jednakże w nerÂwicy histerycznej nie wszystkie objawy majÄ… charakter konwersji, toteż nie w każdym przypadku można używać zamiennie terminu hiÂsteria i konwersja, zwÅ‚aszcza że pojÄ™cie histerii w jÄ™zyku popularnym ma znaczenie pejoratywne (o histeryku mówi siÄ™ lekceważąco i poÂgardliwie). Dlatego też zrÄ™czniej jest posÅ‚u6iwać siÄ™ okreÅ›leniem nerwica pitiatyczna lub wg klasyfikacji amerykaÅ„skiej – nerwica dysocjacyjna.
Nerwica pitiatyczna wyzwalana jest przez sytuacje trudne, deprywacje potrzeb psychicznych dziecka (potrzeby miÅ‚oÅ›ci, akceptacji, czuÅ‚oÅ›Âci) z zaniedbaniem wychowawczym lub nadopiekuÅ„czÄ… postawÄ… matki oraz stawianiem dziecku zbyt wysokich wymagaÅ„ do jego możliwoÅ›ci i uzdolnieÅ„.
Objawy kliniczne sÄ… bardzo bogate i zmienne w swym przebiegu. SÄ… to omdlenia, napady drgawkowe imitujÄ…ce napady padaczkowe, niedowÅ‚ady jednej koÅ„czyny lub porażenie poÅ‚owicze, niemożność staÂnia bez oparcia (astazja) i chodzenia (abazja), skurcz palców doÂminujÄ…cej rÄ™ki utrudniajÄ…cy pisanie i odrabianie lekcji, kurcze przeÅ‚yÂku (globus histericus) uniemożliwiajÄ…ce przeÅ‚ykanie pokarmów, czÄ™ste skargi na bóle i zawroty gÅ‚owy, nudnoÅ›ci, bóle brzucha, bóle w okolicy serca, duszność. Wszystkim wymienionym objawom może toÂwarzyszyć obniżony nastrój i myÅ›li samobójcze (zespół pitiatycznodepresyjny).
Objawy nerwicy pitiatycznej sÄ… czÄ™sto lekceważone przez otoczenie i niesÅ‚usznie traktowane jako symulacja, gdyż dziecko nerwicowe zupeÅ‚nie nieÅ›wiadomie manifestuje różne objawy chorobowe i gÅ‚Ä™boko w nie wierzy, podczas gdy symulant celowo i Å›wiadomie wprowadza otoczenie w bÅ‚Ä…d dla z góry zamierzonych korzyÅ›ci. Choroba daje jedÂnak dziecku wiele korzyÅ›ci. DziÄ™ki objawom chorobowym w sposób nieuÅ›wiadomiony redukuje ono deprywacjÄ™ potrzeb, niweluje poczucie mniejszej wartoÅ›ci i może usprawiedliwić wszystkie swe porażki życioÂwe i trudnoÅ›ci w nauce tym, że jest chore. Ponadto z reguÅ‚y zostaje otoczone wiÄ™kszÄ… troskliwoÅ›ciÄ… rodziców, jest zwalniane z obowiÄ…zków domowych, otrzymuje lepsze stopnie w szkole niż na nie zasÅ‚uguje i dÅ‚ugi czas może być przedmiotem troski nauczycieli i kolegów w klasie.                                                                                                              .
Rokowanie w nerwicy pitiatycznej jest niepewne, bo z trudem nerwica ta poddaje siÄ™ psychoterapii, a skuteczność leczenia w dużej mierze zależy od ukÅ‚adów rodzinnych i wÅ‚Ä…czenia w ćwiczenia terapeuÂtyczne rodziców w celu zmiany ich nastawienia do dziecka.
Nerwica natrÄ™ctw należy do najcięższych zaburzeÅ„ nerwicowych u dzieci i mÅ‚odzieży. ŹródÅ‚em jej jest Å›rodowisko rodzinne, brak ciepÅ‚a, serdecznoÅ›ci i spontanicznoÅ›ci rodziców w okazywaniu uczuć, a szczeÂgólnie czÄ™sto skrajnie rygorystyczne wymagania oschÅ‚ej matki, przeciw którym dziecko wewnÄ™trznie buntuje siÄ™, choć kochajÄ…c jÄ… stara siÄ™ uczynić zadość jej wymaganiom.
Objawy. Dziecko nÄ™kane jest stale nawaracajÄ…cymi myÅ›lami (o b – sesjami) o przykrej treÅ›ci niezgodnej z moralnymi i etycznymi uczuciami, np. myÅ›li o uÅ›mierceniu osoby bliskiej, ma myÅ›li bluźniercze, czÄ™sto o treÅ›ci seksualnej. MyÅ›li te współwystÄ™pujÄ… z różnymi czynnoÅ›ciami natrÄ™tnymi, czÄ™sto bezsensownymi, majÄ…cymi na celu rozÅ‚adowanie lÄ™ku i napiÄ™cia emocjonalnego wynikajÄ…cych z natrÄ™tÂnych myÅ›li. Dziecko przy tym zdaje sobie sprawÄ™, że jego myÅ›lowe natrÄ™ctwa s.Ä… absurdalne, a przymusowe czynnoÅ›ci — bezsensowne i bezÂcelowe, ale im wiÄ™ksze czyni wysiÅ‚ki, aby je pokonać, tym bardziej i uporczywiej one wracajÄ…, wyzwalajÄ…c coraz wiÄ™kszy lÄ™k i niepokój. Okresy wzglÄ™dnego spokoju wewnÄ™trznego stajÄ… siÄ™ coraz krótsze, dziecko nie jest w stanie czymkolwiek siÄ™ zająć, nie może skupić siÄ™ nad lekcjami i zadawanÄ… pracÄ… w domu, coraz częściej ma uczucie przygnÄ™bienia i osobistej klÄ™ski.
Rokowanie jest niepewne. W dużej mierze zależy ono od cech osobowoÅ›ci dziecka, u którego dominujÄ… wyższe struktury poznawcze, Å›wiadczÄ…ce o wysokim stopniu samokontroli swych uczuć i emocji, niÂskiej samoakceptacji z dużą dozÄ… autoagresji i lÄ™kiem przed ujawnieÂniem przed otoczeniem nie tylko swych uczuć negatywnych, ale i poÂzytywnych, czego zresztÄ… nauczono je w domu rodzinnym.
Leczenie polega na dÅ‚ugiej psychoterapii, której celem jest naÂuczenie dziecka akceptacji samego siebie i umiejÄ™tnoÅ›ci okazywania uczuć tak zÅ‚ych, jak i pozytywnych.
Leczenie nerwic. PodstawÄ… leczenia nerwic sÄ… różne formy psyÂchoterapii, czyli Å›wiadomego, planowanego i systematycznego odÂdziaÅ‚ywania za pomocÄ… Å›rodków psychologicznych — werbalnych i niewerbalnych, dostosowanych do wieku dziecka i wystÄ™pujÄ…cych obÂjawów. Celem psychoterapii jest zmniejszenie niepokoju i redukcja lÄ™Âku dziecka, osÅ‚abienie poczucia krzywdy i winy oraz uodpornienie go na stresy życia codziennego i nauczenie wÅ‚aÅ›ciwego radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
Aby leczenie przyniosło skutek u dzieci młodszych, często psychoterapią należy objąć całą ich rodzinę. U dzieci starszych psychoterapia rodzinna nie zawsze daje efekty, zwłaszcza gdy jedno lub oboje rodzice mają poważne zaburzenia osobowości, wymagające odpowiedniej terapii indywidualnej.
Leczenie farmakologiczne powinno być stosowane pomocÂniczo. Same leki bez psychoterapii dziecka i jego rodziny znoszÄ… czaÂsowo tylko pewne objawy somatyczne czy somatowegetatywne, a nie usuwajÄ… ich przyczyn, do których dociera psychoterapeuta. Nie usuÂwajÄ…c przyczyn — nie dajÄ… zatem trwaÅ‚ego efektu, niepotrzebnie też umacniajÄ… rodziców i samo dziecko w przekonaniu, że podstawowym czynnikiem jego choroby sÄ… czynniki fizyczne a nie psychologiczne (zaburzenia emocjonalne).