Psychozy i zaburzenia psychotyczne jest to grupa poważnych choÂrób psychicznych, charakteryzujÄ…cych siÄ™ zaburzeniami funkcji pozÂnawczych, głównie spostrzegania i myÅ›lenia (omamy, urojenia, rozkojarzenia) oraz zaburzeniami emocjonalno-motywacyjnymi (depresÂja, mania, autyzm), a czÄ™sto również zaburzeniami Å›wiadomoÅ›ci, któÂre w znaczÄ…cy sposób utrudniajÄ… choremu prawidÅ‚owe funkcjonowaÂnie spoÅ‚eczne.
Wyróżnia się dwie grupy psychoz: 1) psychozy endogenne, obejmujące schizofrenię i psychozy afektywne, oraz 2) psychozy egzogenne spowodowane różnymi czynnikami zewnątrzpochodnymi.
Psychozy endogenne
Przyczyny tych chorób, jak dotÄ…d, nie sÄ… ustalone. Nie wykryto boÂwiem jeszcze okreÅ›lonego podÅ‚oża somatyczno-biologicznego ani też nie udowodniono, że sÄ… one wywoÅ‚ane wyÅ‚Ä…cznie czynnikami psychoÂgennymi. Coraz częściej uważa siÄ™ je za przejaw zmniejszonej bioloÂgicznej wydolnoÅ›ci mózgu, uwarunkowanej najprawdopodobniej defekÂtem o podÅ‚ożu genetycznym.
Schizofrenia. Objawy tej choroby zależą w dużej mierze od wieku chorego, w jakim pojawia siÄ™ choroba. W wieku przedszkolÂnym dominuje stopniowo narastajÄ…ca obojÄ™tność uczuciowa (tzw. chłód uczuciowy) i izolacja od otoczenia oraz równoczesne zmniejszaÂnie siÄ™ zainteresowania zdarzeniami zachodzÄ…cymi w otoczeniu dziecÂka. PojawiajÄ… siÄ™ też zaburzenia mowy o różnym charakterze, np. twoÂrzenie wÅ‚asnych, dziwacznych słów (neologizmów), powtarzanie pytaÅ„ (echolalia), powtarzanie tych samych słów i zdaÅ„ na różne pytania (perseweracje), mówienie o sobie w drugiej osobie itp. Do zaburzeÅ„ tych mogÄ… doÅ‚Ä…czyć siÄ™ stereotypie ruchowe, tj. podÂskakiwanie, chodzenie na palcach, trzepotanie rÄ™kami. Rozwój umysÂÅ‚owy dziecka zwykle ulega zahamowaniu lub nawet regresji, tak że trudno odróżnić je od dzieci upoÅ›ledzonych umysÅ‚owo, gdy choroba trwa dÅ‚użej.
W wieku szkolnym coraz wyraźniej uwidacznia siÄ™ chłód uczuciowy, nawet w stosunku do najbliższych osób, izolowanie siÄ™ od kontaktów z rówieÅ›nikami i zamykanie siÄ™ we wÅ‚asnym, czÄ™sto urojoÂnym Å›wiecie (a u t y z m), interesowanie siÄ™ problematykÄ… oderwanÄ… od rzeczywistoÅ›ci itd. Na tle tych objawów, pogÅ‚Ä™biajÄ…cych siÄ™ stopniowo, pojawiajÄ… siÄ™ okresowo zaostrzenia psychotyczne w postaci zespoÅ‚u paranoidalnego — dominujÄ… w nim urojenia, tj. faÅ‚szywe sÄ…dy o treÅ›ci przeÅ›ladowczej lub wielkoÅ›ciowej, nie poddajÄ…ce siÄ™ korekcie mimo rzeczowych argumentów i przekonywania, a także omamy, głównie wzrokowe i sÅ‚uchowe (doznania zmysÅ‚owe powstajÄ…ce bez żaÂdnego bodźca, poÅ‚Ä…czone z gÅ‚Ä™bokim przekonaniem o realnym ich istÂnieniu). Zaostrzenia mogÄ… mieć też charakter zahamowania ruÂchowego (katatonia hipokinetyczna) lub silnego pobuÂdzenia psychoruchowego (katatonia hiperkinetyczna), a także mogÄ… przybierać postać bÅ‚azeÅ„skiego zachowania z dziÂwacznymi wybuchami Å›miechu lub agresji, wulgarnymi wyzwiskami (hebefrenia).
Leczenie schizofrenii u dzieci, podobnie jak u dorosÅ‚ych, polega głównie na stosowaniu odpowiednich leków. Wyniki psychoteÂrapii sÄ… jak dotÄ…d, nietrwaÅ‚e. Stosowane leki należą do grupy tzw. neuroleptyków, które majÄ… wybiórczy wpÅ‚yw na procesy psychiczne, dziaÅ‚ajÄ…c antypsychotycznie (znoszÄ… omamy i urojenia) i uspokajajÄ…co (znoszÄ… stany pobudzenia psychoruchowego). O rodzaju leków i ich dawkach decyduje wyÅ‚Ä…cznie psychiatra dzieciÄ™cy, pod opiekÄ… którego dziecko powinno być od momentu pojawienia siÄ™ pierwszych objawów choroby. Wyniki leczenia w dużej mierze zależą od osobowoÅ›ci dziecÂka przed chorobÄ… oraz od wieku, w jakim dziecko zachorowaÅ‚o. Im później pojawiÄ… siÄ™ objawy schizofrenii, tym Å‚atwiej nastÄ™puje remisja, czyli ustÄ…pienie objawów chorobowych i powrót do normalnego życia. W przypadkach wczesnej schizofrenii 40 – 60% dzieci nie wykazuje poprawy stanu psychicznego, a nawet nastÄ™puje u nich wyraźne poÂgarszanie funkcjonowania i przystosowania spoÅ‚ecznego.
Psychoza afektywna lub maniakalno-depresyjna albo cyklofreÂnia charakteryzuje siÄ™ dwufazowoÅ›ciÄ…, tj. naprzemiennym wyÂstÄ™powaniem stanów depresji i manii z rozmaicie dÅ‚ugÄ… przeÂrwÄ… (remisjÄ…) miÄ™dzy nimi. U dzieci w poczÄ…tkowym okresie choroÂby może być tylko jedna faza (częściej stan depresyjny). W fazie depresyjnej góruje obniżony nastrój, niepokój ruchowy, lÄ™k i myÅ›Âli samobójcze, nie ma natomiast spowolnienia ruchowego i gÅ‚Ä™bokiego poczucia winy, jakie cechujÄ… depresjÄ™ u dorosÅ‚ych. W fazie maÂniakalnej wystÄ™puje wzmożony napÄ™d, nieuzasadniony optymizm (euforia), nadmierne gadulstwo i gonitwa myÅ›li ze znacznÄ… prze- rzutnoÅ›ciÄ… uwagi, brakiem snu i niechÄ™ciÄ… do jedzenia.
Leczenie psychozy afektywnej polega na podawaniu odpowiedÂnich dla danej fazy leków, Å›ciÅ›le dawkowanych wg zalecenia przez psychiatrÄ™ zajmujÄ…cego siÄ™ mÅ‚odzieżą (psychozy afektywne bowiem poÂjawiajÄ… siÄ™ dopiero w okresie dorastania), pod którego opiekÄ… chory powinien być stale, nawet w okresach remisji, czyli niewystÄ™powania objawów choroby. Rokowanie jest bardzo ostrożne, bo okresy reÂmisji mogÄ… być coraz krótsze, a fazy depresji i manii — coraz dÅ‚uższe.