Mikrozaburzenia czynności ośrodkowego układu nerwowego należą do stosunkowo lekkich zaburzeń funkcji psychicznych dziecka. W piśmiennictwie światowym są one określane różnie, jako dziecięcy zespół psychoorganiczny, minimalne uszkodzenia mózgu, mikrouszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego, minimalne dysfunkcje mózgowe lub małe dysfunkcje neurologiczne, lekka encefalopatia itp. Mikrozaburzenia czynności ośrodkowego układu nerwowego występują głównie u chłopców — 4 do 9 razy częściej niż u dziewcząt, przy na ogół odpowiednim Jo wieku rozwoju umysłowym.
Przyczyny mikrozaburzeń czynności ośrodkowego układu nerwowego nie są dotychczas jednolicie ustalone. Według większości badaczy, mikrozaburzenia powstają na podłożu organicznych uszkodzeń neuronów mózgu, np. w czasie nieprawidłowej ciąży, patologicznego porodu i na skutek złego stanu dziecka po porodzie, urazów czaszkowo-mózgowych we wczesnym dzieciństwie itp. Inni badacze uważają, że mikrozaburzenia są skutkiem patologii procesów biochemicznych w mózgowiu, a ostatnio wysuwa się koncepcje, że determinują je genetycznie uwarunkowane zaburzenia neurohormonów (amin katecholowych i indoloamin).
Objawy w większości przypadków występują już w pierwszych 3 latach życia pod postacią wzmożonej wrażliwości na szkodliwe czynniki zewnętrzne, płaczliwości, zaburzeń snu i apetytu. W wieku przedszkolnym nabierają charakteru tzw. zespołu nadpobudliwości psychoruchowej, przejawiającego się zwiększoną ruchliwością, bezładną, mało celową aktywnością, negatywizmem, uporem, agresywnością, zmiennością zainteresowań, zaburzeniami uwagi i zmianami nastroju oraz trudnościami adaptacji do środowiska.
Rozpoznanie ustala się najczęściej dopiero wtedy, gdy dziecko rozpoczyna naukę szkolną. Przy utrzymującym się nadal niepokoju ruchowym i złej koncentracji uwagi, pojawiają się bowiem specyficzne trudności w nabyciu umiejętności czytania (dysleksja) i pisania (dysgrafia, która może występować bez zaburzeń w czytaniu).
Dysleksja i dysgrafia charakteryzują się zaburzonym tempem czytania i pisania, błędami w różnicowaniu liter i sylab zbliżonych do siebie graficznie czy dźwiękowo, opuszczaniem lub dodawaniem liter i sylab zbliżonych do siebie graficznie czy dźwiękowo, opuszczaniem lub dodawaniem liter i sylab na początku, w środku czy na końcu wyrazu, agramatyzmami. Do pedagogicznego stwierdzenia dysleksji i dysgrafii konieczne jest badanie psychologiczne dziecka w celu oceny sprawności jego funkcji umysłowych i percepcyjno-motorycznych. Dziecko musi zbadać także lekarz, aby ocenić jego stan fizyczny, neurologiczny i emocjonalny.
Leczenie polega na jak najwcześniejszej reedukacji (w pierwszych trzech latach nauczania podstawowego) i oddziaływaniach psychoterapeutycznych w relacji: dziecko — środowisko rodzinne— szkoła oraz – w niektórych przypadkach – na podawaniu środków farmakologicznych pod kontrolą lekarską.
Reedukacja polega na prowadzeniu z dziećmi określonych ćwiczeń z trudnościami odpowiednio stopniowanymi, np. na uczeniu dzieci odwzorowywania kształtów różnych figur geometrycznych, składania figur pociętych na kawałki — wg wskazanego wzoru, układania różnych łamigłówek, mozaik.